lunes, septiembre 25, 2017

L'ESPERANÇA EUROPEA DEL PROCÉS

Luis De Guindos i Jean-Claude Juncker, març de 2012

En un article molt agut i sincer, l’historiador Jordi Amat qualificava recentment el dret a l’autodeterminació com un “fòssil”. Sens dubte, en molts països, el sintagma “dret a l’autodeterminació” s’associa sobretot a episodis històrics llunyans. Probablement el moment en què aquest concepte assolí una major popularitat fou a les acaballes de la Primera Guerra Mundial, quan els dos grans idealismes del segle XX, el liberalisme nord-americà i el socialisme soviètic, se’l disputaven com a bandera pacifista. Tal com ha assenyalat encertadament l’historiador Erez Manela, el president Wilson manllevà el concepte d’autodeterminació de la tradició socialista per donar-li un nou significat. En el llenguatge wilsonià, funcionava més aviat com a sinònim de govern legitimat pel consentiment dels governats i, a efectes pràctics, resultava plenament compatible amb el manteniment de les colònies del Imperis europeus i el sotmetiment de les minories nacionals a l’interior dels Estats vencedors. Per la seva banda, els bolxevics van refundar l’antic Imperi tsarista com una federació de repúbliques que es reconeixen el dret a l’autodeterminació, el mateix dret que, per ironies de la història, s’exercí per liquidar la pròpia Unió Soviètica setanta anys després. En mans dels revolucionaris russos, la bandera de l’autodeterminació també serví per establir ponts d’entesa amb els nacionalismes d’esquerres d’arreu. D’aquí, en part, que molts hereus de la tradició del PSUC se sentin obligats a participar en el referèndum del proper 1 d’octubre. No et pots passar dècades reclamant el dret a l’autodeterminació per acabar fent-te enrere en el moment de la veritat.

El dret a l’autodeterminació no fou l’únic concepte que es disputaren nord-americans i soviètics. Al novembre de 1917, Trotsky revelà l’existència de tractats secrets entre les potències vencedores i exigí una nova diplomàcia amb “llums i taquígrafs”. Com a resposta, al gener de 1918 Wilson va formular els seus cèlebres 14 punts en què, a més d’establir uns objectius de guerra clars i aparentment desinteressats, també s’hi incloïa l’anunci de la creació d’un organisme multilateral –la Societat de Nacions– que garantiria la igualtat entre tots els Estats, independentment de la seva força i mida. Al final de la Gran Guerra, tant Wilson com Lenin estaven prometent la fi de la diplomàcia secreta i l’establiment d’un nou tipus de diplomàcia més transparent, popular i fiscalitzable, on el recurs a la guerra esdevindria altament improbable.

Amb tot, un segle després, sembla que l’elitisme i el secretisme continuen dominant el món de la diplomàcia. Així s’ha vist confirmat, darrerament, en el contenciós entre els governs de Madrid i Barcelona. El passat mes de març, lexministre espanyol dExteriors José Manuel García Margallo va reconèixer que el govern del PP havia hagut dintervenir per evitar pronunciaments favorables al procés sobiranista de Catalunya, assegurant que “nadie sabe el esfuerzo que ha costado eso y los favores que debemos a una cantidad de gente por haber logrado que hagan las declaraciones que han hecho”. Per la seva banda, el govern de la Generalitat ha creat la seva pròpia Secretaria d’Afers Exteriors i de la Unió Europea, els èxits del qual no són coneguts per la població, ja que, en cas de fer-se públics, els governs estrangers –se’ns diu– s’haurien de fer enrere i tots els compromisos assolits se n’anirien en orris. També s’ha insistit de manera força inversemblant en què una Catalunya independent no seria, ni tan sols temporalment, exclosa de la Unió Europea. En una entrevista a la BBC, el candidat Raül Romeva arribà a l’extrem d’afirmar: “No es pot expulsar a un no-Estat de la Unió Europea”.

Com a resultat d’aquest secretisme, s’ha escamotejat un dels elements més importants del debat sobiranista: la dimensió internacional del Procés, que és tant com dir l’autèntica viabilitat del projecte independentista. En aquest sentit, les escasses referències a la Unió Europea resulten especialment sorprenents. Una honrosa excepció és el periodista Rafael Poch, que el passat 21 de setembre va escriure al seu blog un breu text amb un imprescindible recordatori: a l’hora de reconèixer moviments secessionistes, la UE no es guia pel grau de suport popular de les aspiracions independentistes, sinó en funció de les seves aliances internacionals. Un moviment independentista difícilment pot aspirar a un arbitratge imparcial de la UE si l’Estat del qual es vol separar és un fidel aliat d’Occident o –més complicat encara– un membre de ple dret de la UE i de l’OTAN.

La rellevància del paper de la Unió Europea, òbviament, no s’acaba aquí. Fent un esforç imaginatiu d’història contrafactual, podem formular-nos algunes preguntes interessants. Què hauria passat si Madrid hagués conservat la sobirania en qüestions fiscals i monetàries en comptes d’haver-les cedit a Brussel·les i Frankfurt? Hauria aplicat les mesures procícliques que van aprofundir i allargar la crisi encetada el 2007, origen, almenys en part, de la popularitat de l’independentisme? Les últimes declaracions del ministre Luis de Guindos al Financial Times –admetent que al 2012, amb l’amenaça d’un rescat financer de la Troika a Espanya, no hi havia marge per satisfer les demandes del Pacte Fiscal català– representen un inusual reconeixement de la vessant europea de l’actual crisi territorial. D’altra banda, cal tenir en compte que molt probablement la pertinença a la UE també ha contribuït a moderar i ajornar la repressió del govern del PP. De fet, una de les grans esperances del projecte independentista consistiria en què l’actual escalada repressiva seguís en augment i acabés generant un ampli suport cap a la independència catalana entre les opinions públiques dels països europeus més rellevants, França i Alemanya, que, a la llarga, podrien forçar un canvi d’actitud en els seus governants i, de retruc, en les institucions europees. En qualsevol cas, independentment dels fruits que pugui donar a curt termini el previsible èxit de la mobilització del proper 1 d’octubre, és una llàstima que tants anys de debat sobiranista no hagin aconseguit augmentar l’interès per la dimensió geopolítica del dilema plantejat.